16.11.16

Jak jsem měla okno

Podzim mám ráda. Líbí se mi ta zamračená rána, neprostupné mlhy, skrz které se nedostane niž než pár paprsků slunce. I ty vlezlé dešťové kapky, které mi vždycky ráno smáčí umyté vlasy. Tu vůni listů. Brzké stmívání. Všechno to mám ráda. Ze všech ročních období vlastně nejraději.

Byl to naprosto běžný školní den. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se mohlo stát cokoliv zajímavého nebo nevšedního, přesto se stalo, to jsem ale ještě nic netušila, když jsem si připravovala věci na hodinu angličtiny a poklidně se rozhlížela po třídě. Hodina začala. Zvonění. Stále nic zvláštního. Asi v půlce hodiny jsem ale od sešitu vzhlédla k oknu a užasla. 
Strnula jsem v půlce anglické věty a inkoust z propisky se v dlouhé šmouze roztáhl po papíře. To, co jsem viděla venku, ale stálo za to.
Za okny se rozprostírá naprosto dokonalý přírodní výjev. Celý kraj halí mlha hustá jako smetana a stejně neprostupná jako tma. Veškeré stromy, větévky stromů, zbytky listů na větévkách, vše je obaleno hustou mlhou. 
Ani nemusím stát venku, abych v nose cítila štiplavý mráz, jsem jako ve snu, jako bych stála na trávníku dole pod okny, i když jsem o několik pater výš. Mžourám do vycházejícího slunce, které v tenkých provázcích proniká mlhou. Všechny ty provázky toužím smotat a zauzlovat, schovat na horší časy, až nastane chvíle vánic a sněhového městského bláta.
Na skleněných okenních tabulkách mlha kondenzuje do drobných kapiček, které pomalu stékají, přibližují se jedna k druhé, pojí se a rozpojují, jako lidé, jako všechny životy a všechny osudy. V tom najednou vidím něco hrozně symbolického, větve stromů mi připadají jako nervy, kapky na okně jako karty osudu. V dálce se v mlze ztrácí káně. Přivírám oči a zhluboka se nadechuji …

So, what was the best thing you've experienced today, Klara? Klara?“

Nadechla jsem se k odpovědi, ale najednou mi slova přišla podivně lidsky nízká a bezvýznamná. Usmála jsem se a vyhlédla z okna. A celá třída se mnou.





Žádné komentáře:

Okomentovat